معاون نظارتی بانک مرکزی دستور حل مشکلات صنعت لیزینگ را داد

اعضای هیئت مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران با معاونت نظارت بانک مرکزی دیدار و گفت و گو داشتند.

این نشست با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن، دبیر کل و همچنین با همراهی رسول طاعتی مدیر عامل لیزینگ رفاه فرهنگیان در دیدار‌ با فرشاد محمد پور معاون نظارتی بانک مرکزی و ‌جواد باغبان مدیر اداره نظارت بر مؤسسات پولی و غیربانکی بانک مرکزی انجام شد، دو طرف پیرامون مسائل و موضوعات مختلف در ارتباط با صنعت لیزینگ، بحث و تبادل نظرداشتند.

در ابتدای جلسه جواد باغبان گزارشی از اندازه صنعت لیزینگ ارائه داد، ایشان بیان کرد در حال حاضر 62 شرکت لیزینگ مجوزدار فعالیت دارند، که از بین آنها 52 شرکت از سوی بانک مرکزی مجوزشان تمدید شده است و 10 شرکت در حال تمدید هستند، وی همچنین اشاره‌ای به جمع دارایی‌های شرکت های واسپاری نمود و تشریح کرد 311 هزار میلیارد ریال جمع دارایی های شرکت‌های واسپاری است که ازاین میزان 137 هزار میلیارد ریال سرمایه و 174 هزار میلیارد بدهی می باشد.

پس از آن دبیر و هیئت مدیره انجمن در سخنانی به بیان مشکلات و ابزار های لازم ‌در راستای رشد و توسعه صنعت لیزینگ پرداختند، موضوعاتی از قبیل عدم ابلاغ دستور العمل جدید بانک مرکزی‌، تعیین نرخ سود بدون توجه به اثرات تورمی و شرایط موجود جامعه (گواهی سپرده 30 درصد)، نبود دستور العمل عاملیت، مرابحه‌، لیزینگ عملیاتی‌، سقف تسهیلات‌، ضمانتنامه های بانکی، نقل و انتقال سهام، فرآیندهای زمانبر در رابطه با مسایل افزایش سرمایه‌، انتخاب حسابرس، پولشویی، مجوز فعالیت موقت، وجود موارد ابلاغی از سوی بانک مرکزی و عدم پذیرش از سوی سازمان امور مالیاتی‌ ،دسترسی سامانه‌های اعتبار سنجی مشتریان، وجود شرکت‌های قسطی فروش غیر مجاز و عدم نظارت بر عملکرد آنها کدینگ نمونه و … از موضوعات مطروحه در این نشست بود. همچنین برنامه ریزی‌های صورت گرفته با هدف ارتقای نقش انجمن در جامعه لیزینگ و بهره برداری از حمایتگری نهادی ناظر، همچون بانک مرکزی در این راه اشاره نمودند و توضیحات کاملی را بیان داشتند.

در ادامه فرشاد محمد پور ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای این صنعت در اقتصادکشور، بر ضرورت تعاملات یکدست‌تر هر یک از شرکت‌های لیزینگ با انجمن و انعکاس موانع و مشکلات شرکت‌ها به نهادهای ناظر از سوی انجمن به منظور ارائه راه حل و تسریع در رسیدگی چالش‌ها تاکید داشت.

 معاون نظارتی بانک مرکزی بیان داشت صنعت لیزینگ در مقایسه با سایر ارکان پولی کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارد وی خواستار رفع مشکلات موجود در کوتاهترین زمان شد، در همین راستا  به منظور ارتقای صنعت دستور تدوین سند راهبردی تحول صنعت را ابلاغ نمود.

به منظور نظارت و کنترل مراکز قسطی فروشی غیر مجاز مقرر شد مفادی از بندهای دستورالعمل به این مراکز اختصاص داده شود.

همچنین به منظور تسهیل فعالیت شرکت‌ها در زمانی که موفق به تمدید مجوز نشده اند می‌توانند با ارائه‌ی نامه‌ای از سوی بانک مرکزی به امور مالیاتی و پلیس راهور مشکلات خود  را مرتفع نمایند.

در پایان جلسه با هدف طرح موضوعات و  رفع مشكلات موجود در صنعت لیزینگ، بهبود و تسهيل در  فعالیت شرکت های لیزینگ مقرر شد جلساتی به صورت مستمر به منظور نيل به موارد فوق با حضور مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی‌، اعضای انجمن و همچنین نمایندگانی از شرکت های لیزینگ تشکیل شود.

در این نشست همچنین هر یک از اعضای حاضر  نیز در سخنانی به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و هم‌چنین اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف نیز پرداختند.

انجمن ملی لیزینگ ایران بر مفید بودن برگزاری جلساتی از این دست از معاونت نظارت بانک مرکزی تشکر و قدردانی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *